دیدگاه شرع اسلامی در تجارت

ساخت وبلاگ

Laws of trade

سؤال 1: محققان اسلامی چه چیزی راجع به موضوع زیر رعایت کرده اند؟اگر کسی با شخص دیگری همکاری کند به گونه ای که یک سرمایه گذاری برابر انجام دهد ، اما یکی از آنها در این تجارت کار می کند و هفتاد و پنج درصد (75 ٪) سود و شخص دیگری را که در آن کار نمی کند ، می گیردبیست و پنج درصد (25 ٪) سود طول می کشد ، آیا انجام این کار مجاز است؟

ابتلْج اصطمل بات ببهاَحنِ اللهم اصطلب اللهی الْحھھھھحات اره ایلادم اصطلب ھِdَdxییی alhۃ alhْح alْح alhْح alhص

پاسخ: بله! در شرایط پرسیده شده ، شخصی که در تجارت کار می کند می تواند با درک متقابل نسبت بالاتری در سود کسب کند. هیچ آسیبی در آن وجود ندارد. در بهار-شیعات ، ذکر شده است: "اگر هر دو نفر مشارکت ایجاد کرده اند به گونه ای که هر دو در تجارت سرمایه گذاری کنند ، اما فقط یک نفر کار خواهد کرد و سود آن توسط هر دو به اشتراک گذاشته می شود و سود آن به اشتراک گذاشته می شودبه سرمایه گذاری یا به همان اندازه مشترک خواهد بود یا کسی که در تجارت کار می کند سود بیشتری کسب می کند ، مجاز است. و اگر شخصی که کار نمی کند سود بیشتری کسب کند ، مشارکت غیرمجاز است.(بهار-شیعات ، جلد 2 ، صص 499)

ووالللہُ اِجبعْل اصطبل عبدزز احکامُو اصطلبججج احکام و احبداتسوْحلُہٗ اِرهْل اصطلاحی ص اصطمل alelّٰہُ اللّٰہُ الله alelّٰہُ واٰلِہٖ وههمالبال لق گرفت

آیا مجاز به فروش متون مقدس به عنوان قراضه است؟

سوال 2: دانشمندان اسلامی چه چیزی راجع به موضوع زیر رعایت کرده اند؟ما نوت بوک ، کاغذهای قراضه و سایر مقالات و غیره را از یک شرکت با نرخ هفده (17) روپیه خریداری می کنیم و آن را با نرخ نوزده (19) روپیه می فروشیم. اگر پنجاه هزار (50،000) روپیه را با این شرکت واریز کنیم ، مقالات قراضه را با نرخ 12 تا 13 روپیه دریافت می کنیم. به این ترتیب ، ما می توانیم سود بسیار خوبی کسب کنیم. آیا انجام این کار قانونی است؟

ابتلْج اصطمل بات ببهاَحنِ اللهم اصطلب اللهی الْحھھھھحات اره ایلادم اصطلب ھِdَdxییی alhۃ alhْح alْح alhْح alhص

پاسخ: سوال اول این است که "چه نوع ضایعاتی خریداری می کنید؟"متون مذهبی ؛چگونه می توان خرید و فروش مطالبی مانند ضایعات را در شریعت مجاز کرد؟بسیاری از روزنامه ها دارای Ayaat ، ترجمه های آنها ، Ahadees و سایر گفته های مقدس است که بر روی آنها نوشته شده است. و این یک بی حساسیت بزرگی است که مسلمانان از این مقاله ها با نوشته های مقدس در مکانهایی که با آنها با احترام برخورد نمی شوند ، استفاده می کنند. اگرچه ، حتی نامه ها به تنهایی شایسته احترام هستند.

همانطور که A'la Hadrat ، امام از Ahl-E-Sunah ، Maulana Shah Imam Ahmad Raza Khan Rebalضِى alelّٰnehُ Alalّٰnْhُ می گوید: "دانشمندان مذهبی ما روشن کرده اند که نامه ها به تنهایی حتی وقتی که به طور جداگانه نوشته شده باشند ، مانند یک تکه یا لوازم جانبی ، حتی قابل احترام هستند. اگر از آنها برای نوشتن نام بد مانند فرعون ، ابو جهل و غیره استفاده می شود ، این نامه ها باید رعایت شوند ، اگرچه نام این کافران سزاوار بی احترامی و ننگ است. الفبای آن سخنان خداوند است که به سیدونا هود عبد الذلهْـهه الـحسلبل اصطلاحی "آشکار شد.(Fatawa-E-Razawiyah ، جلد 23 ، صص 336 ، 337)

در مورد فوق ، هنگامی که مشخص است که این قراضه به Fritter Hawkers و خرده فروشان فروخته می شود که یک کیسه کاغذی را از آن تهیه می کنند و کالاهای موجود در آن را می فروشند ، پس هیچ احترامی برای نوشتن در آنجا وجود نخواهد داشت. فرمان احترام به الفباها وجود دارد ، و اگر نوشتار از متن مذهبی تشکیل شده باشد ، باید احترام بیشتری به آن داشته باشد. بنابراین ، اولاً ، آنچه را که در تجارت خود انجام می دهید در نظر بگیرید و به آنچه گفته شده عمل کنید.

اما فرض کنیم که این مربوط به کاغذ قراضه نیست ؛در عوض چیز دیگری است ، حتی در این صورت برای خریدار مجاز نیست که مبلغ زیادی را با فروشنده واریز کند و به همین دلیل مواد را با قیمت پایین تر دریافت کند. مبلغ واریز شده وام است و تخفیف داده شده به دلیل وام ، بهره است. بنابراین ، این روش مجاز نیست

ووالللہُ اِجبعْل اصطبل عبدزز احکامُو اصطلبججج احکام و احبداتسوْحلُہٗ اِرهْل اصطلاحی ص اصطمل alelّٰہُ اللّٰہُ الله alelّٰہُ واٰلِہٖ وههمالبال لق گرفت

آیا مجاز به دستمزد از قبل است؟

سؤال 3: محققان اسلامی چه چیزی راجع به موضوع زیر حكم داده اند؟من یک راننده خودکار ریکاو هستم و کودکان مدرسه را انتخاب و رها می کنم. ما از قبل هزینه را می گیریم. آیا این قانونی است که هزینه ای اینگونه را بپردازید؟

ابتلْج اصطمل بات ببهاَحنِ اللهم اصطلب اللهی الْحھھھھحات اره ایلادم اصطلب ھِdَdxییی alhۃ alhْح alْح alhْح alhص

پاسخ: در سناریوی ارائه شده ، پرداخت هزینه از قبل مجاز است ، زیرا مبلغی که به عنوان کرایه دریافت می شود دستمزد و کرایه و دستمزد شما است. بنابراین ، اگر همه افراد درگیر [هر دو طرف] در مورد آن توافق کنند ، هیچ آسیبی در آن وجود ندارد.

یک کتاب مشهور "Hidayah" در Hanafi Fiqh می گوید:

ترجمه: دستمزد فقط براساس قرارداد واجب نمی شود ، بلکه اگر هر یک از سه شرط برآورده شود ، دستمزد واجب می شود. یا تصریح شده است (در قرارداد) پرداخت دستمزد از قبل یا دستمزد پیش از این بدون هیچ شرط و یا کار به پایان می رسد.(Hidayah Aakhirayn ، صص 297 ، منتشر شده در لاهور)

در بهار-شیعه ، نوشته شده است: ‘چند شرط وجود دارد که در آن شخص صاحب دستمزد می شود:

دستمزد بلافاصله پس از دستیابی به توافق پرداخت می شود و گیرنده صاحب آن می شود ، یعنی اهدا کننده حق ندارد آن را پس بگیرد ،

اگر پیش پرداخت به عنوان یک شرط تعیین شده باشد ، تقاضای دستمزد قبل از کار توجیه می شود.

یا سود حاصل شده است ، به عنوان مثالیک خانه وجود دارد و شخصی برای مدت مشخص در آن زندگی می کند ، یا یک تکه پارچه برای خیاطی به خیاطی داده شده است ، و او آن را دوخته است ،

چیزی که به مستاجر داده می شود ، اگر او بخواهد از آن بهره مند شود ، می تواند ، اما اگر این کار را نکند ، این انتخاب اوست ، به عنوان مثال ، مالکیت خانه به او داده می شود. یا یک کارمند در محل کار حضور دارد و آماده کار است ، اما او را برای کار فراخوانی نمی کند ، حتی در این صورت او سزاوار دستمزد است.(بهار-شیحات ، جلد 3 ، صص 110)

ووالللہُ اِجبعْل اصطبل عبدزز احکامُو اصطلبججج احکام و احبداتسوْحلُہٗ اِرهْل اصطلاحی ص اصطمل alelّٰہُ اللّٰہُ الله alelّٰہُ واٰلِہٖ وههمالبال لق گرفت

ووالللہُ اِجبعْل اصطبل عبدزز احکامُو اصطلبججج احکام و احبداتسوْحلُہٗ اِرهْل اصطلاحی ص اصطمل alelّٰہُ اللّٰہُ الله alelّٰہُ واٰلِہٖ وههمالبال لق گرفت

سؤال 4: محققان اسلامی چه چیزی راجع به موضوع زیر رعایت کرده اند؟اگر یک شخص بدهکار باشد [یعنیکسی که بدهی دارد] می میرد ، فرمان در مورد بازپرداخت بدهی چیست؟

ابتلْج اصطمل بات ببهاَحنِ اللهم اصطلب اللهی الْحھھھھحات اره ایلادم اصطلب ھِdَdxییی alhۃ alhْح alْح alhْح alhص

ابتلْج اصطمل بات ببهاَحنِ اللهم اصطلب اللهی الْحھھھھحات اره ایلادم اصطلب ھِdَdxییی alhۃ alhْح alْح alhْح alhص

1 هزینه های کفپوش و دفن وی پرداخت می شود. به طور کلی ، دوستان ، عزیزان و اقوام بدون نیاز به جبران خسارت ، این امر را ترتیب می دهند ، این نیز خوب است. با این حال ، اگر همسر بمیرد و همسرش زنده باشد ، هزینه های شستشو و دفن وی از ثروت وی پرداخت نمی شود ، بلکه برای شوهر پرداخت این هزینه ها واجب است.

2 ثانیه ، بدهی های شخص متوفی از وسایل وی پرداخت می شود.

3 پس از کسر هزینه های کفن و دفن و پس از پرداخت بدهی ، اگر یک اراده مجاز وجود داشته باشد ، از یک بخش سوم وراثت برآورده می شود. پس از این ، مبلغ باقیمانده با توجه به سهام مقرر آنها بین وراثت ها تقسیم می شود.

با توجه به اینکه میراث فقط پس از پاکسازی بدهی ها ، سهام خود را تقسیم می کند ، چقدر می توان پرداخت بدهی را تحقق بخشید. از آنجا که بدهی یک مسئولیت [1] متوفی بود ، میراث را نمی توان قبل از بازپرداخت بدهی توزیع کرد. اگر آن مرحوم چیزی را پشت سر نگذاشته باشد ، برای وراثت الزام آور نیست که بدهی ها را بازپرداخت کنند ، اما به آنها توصیه می شود که این کار را برای او انجام دهند.

در مورد اقتدار سیدونا ابو سعید خودری رحمال احاللّٰهُه عبدانْههه ، روایت می شود که یک bier [2] قبل از پیامبر اکرم (2] آورده شده است قبل از پیامبر اکرم (2] قبل از پیامبر اکرم ، قبل از پیامبر اکرم آورده شده است. او ص اصطمل alelّٰheha عبد علائیْههه وهههلِههه وهس اصطلاحی أتم پرسید: آیا بدهی دارد؟مردم گفتند ، بله. او او ص اصطلب الله اللهههه عبد علالهْهه وهههلِههه وهس اصطلاحی دوباره سؤال شد: آیا او چیزی برای بازپرداخت بدهی باقی مانده است؟آنها گفتند ، نه. وی گفت: شما مردم می توانید صلاح تشییع جنازه او را ارائه دهید. سیدونا علی رباطضِىضِى اللهههه عبدـnْhُ گفت ، بدهی او مسئولیت من است [یعنی. مسئوليت]. پیامبر اکرم اکرمسله الی اللهههه عبدالمورکهههههههههههههههههههههه صلاح تشییع جنازه خود را رهبری کرد. در یکی دیگر از هادس ها ، بیان شده است که پیامبر اکرم اکرم اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و احبدالِحله و أتملّm گفت: ‘خداوند شما را آزاد کند ، درست همانطور که شما برادر مسلمان خود را از اسارت (بدهی) آزاد کرده اید! مسلمان که بدهی برادرش را می پردازد ، خداوند متعال او را در روز قضاوت آزاد خواهد کرد. »(میشکات-المصابیه ، جلد 1 ، صص 539 ، حید 2920)

ووالللہُ اِجبعْل اصطبل عبدزز احکامُو اصطلبججج احکام و احبداتسوْحلُہٗ اِرهْل اصطلاحی ص اصطمل alelّٰہُ اللّٰہُ الله alelّٰہُ واٰلِہٖ وههمالبال لق گرفت

ووالللہُ اِجبعْل اصطبل عبدزز احکامُو اصطلبججج احکام و احبداتسوْحلُہٗ اِرهْل اصطلاحی ص اصطمل alelّٰہُ اللّٰہُ الله alelّٰہُ واٰلِہٖ وههمالبال لق گرفت

سؤال 5: محققان اسلامی چه چیزی راجع به موضوع زیر حكم داده اند؟آیا مجاز به خرید گوشت از مغازه غیر مسلمان است؟

ابتلْج اصطمل بات ببهاَحنِ اللهم اصطلب اللهی الْحھھھھحات اره ایلادم اصطلب ھِdَdxییی alhۃ alhْح alْح alhْح alhص

ابتلْج اصطمل بات ببهاَحنِ اللهم اصطلب اللهی الْحھھھھحات اره ایلادم اصطلب ھِdَdxییی alhۃ alhْح alْح alhْح alhص

ووالللہُ اِجبعْل اصطبل عبدزز احکامُو اصطلبججج احکام و احبداتسوْحلُہٗ اِرهْل اصطلاحی ص اصطمل alelّٰہُ اللّٰہُ الله alelّٰہُ واٰلِہٖ وههمالبال لق گرفت

ووالللہُ اِجبعْل اصطبل عبدزز احکامُو اصطلبججج احکام و احبداتسوْحلُہٗ اِرهْل اصطلاحی ص اصطمل alelّٰہُ اللّٰہُ الله alelّٰہُ واٰلِہٖ وههمالبال لق گرفت

مدرسه ی فارکس...
ما را در سایت مدرسه ی فارکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ارسلان فرهادی بازدید : 43 تاريخ : چهارشنبه 10 خرداد 1402 ساعت: 21:50